שאלון אבחון עצמי הפרעות אכילה

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על שאלון אבחון הפרעות אכילה, כולל הדרכים הטובות ביותר לאבחן הפרעות אכילה.

שאלון אבחון עצמי הפרעות אכילה איור

איך לדעת אם יש לי הפרעות אכילה?

בעידן המודרני, כולנו כל כך רגילים לפנות לד"ר גוגל עם כל שאלה, קטנה וגדולה, שמטרידה או מסקרנת אותנו. בין היתר, נשים וגם גברים נוטים לשאול "האם יש לי הפרעת אכילה?" או "האם אני בסיכון להפרעות אכילה?". אין ספק שמדובר בשאלות חשובות שמצביעות על מודעות גבוהה ועל רצון לשיפור. עם זאת, כדאי לזכור שאף אחד לא יכול לאבחן את עצמו בצורה מקיפה ללא עזרה של גורם מקצועי.

ובכל זאת, טוב להתעניין ולשאול כי צבירת ידע על אבחון הפרעות אכילה, תעזור להבין בצורה מעמיקה יותר את המצב ולראות האם יש צורך בסיוע מקצועי. במדריך הזה נגלה איך עושים זאת באופן מבוקר ואחראי.

איך מאבחנים הפרעות אכילה?

אבחון הפרעות אכילה הוא תהליך רפואי לכל דבר – ולכן הוא חייב להתבצע על ידי גורם מקצועי – רופא, פסיכולוג או פסיכיאטר המוסמך לאבחן ולטפל בהפרעות אלו. האבחון מתבצע על פי קריטריונים ספציפיים שהוגדרו בספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה (DSM-5).

בתהליך בוחנים לא רק את קיומם של תסמינים ספציפיים, אלא גורמים נוספים כמו תדירות, עוצמה ומידת ההשפעה של התסמינים על איכות החיים והבריאות.

אבחון עצמי של הפרעות אכילה: להכיר את ההפרעות הנפוצות

כשמנסים להבין אם מתמודדים עם הפרעות אכילה – שאלון אבחון עצמי בהחלט עשוי לסייע לקבל קריאת כיוון ראשונית. כאמור, אחרי שממלאים את השאלון, חשוב לפנות לגורם מקצועי שיבצע אבחון מעמיק ומקיף יותר.

לפני שממלאים שאלון עצמי לאבחון הפרעות אכילה, חשוב להכיר את ההפרעות הנפוצות במשפחה:

אבחון אנורקסיה – ההפרעה הזאת מאופיינת בפחד מתמשך מפני עלייה במשקל – גם אם משקל הגוף נמוך או אפילו אם ההימנעות מאכילה יכולה לסכן את החיים. במצב של אנורקסיה, קשה לפעמים להבין את ההיקף האמיתי של הבעיה ואת עוצמת הנזק שהיא מייצרת כתוצאה מהימנעות מאכילה ומהרעבה עצמית מתמשכת.

אבחון בולימיה – זוהי הפרעה שמתאפיינת בהתקפים של אכילה חסרת שליטה ופעולות שמפצות על כך – כמו הקאה, נטילת תרופות משלשלות או פעילות גופנית מאומצת. הסימן המשמעותי ביותר לבולימיה הוא תדירות התקפי האכילה. ההפרעה מאובחנת אצל מי שמתמודדות ומתמודדים עם בולמוסי אכילה כאלו לפחות פעמיים בשבוע במשך כמה חודשים.

אבחון הפרעת אכילה התקפית – מי שמתמודדים עם המצב הזה מרגישים לא פעם אובדן שליטה בכל מה שקשור לניהול התזונה. במילים פשוטות, ההפרעה יכולה לגרום לאכילה אינטנסיבית, מהירה מאוד וחסרת מעצורים. התקפי הזלילה האלו יכולים להופיע גם כשלא רעבים, וגם אם זה גורם להרגיש בחילה, אשמה וסלידה מעצמנו.

אבחון הפרעת אכילה לא מוגדרת – לעיתים, תסמינים של הפרעות אכילה שונות יופיעו ללא מסגרת ברורה שמאפיינת את ההפרעות שציינו כאן. מצב כזה בהחלט אפשרי בהפרעות נפשיות שלא תמיד מתיישרות עם תבניות מוגדרות. כדי להבין אם קיימת הפרעת אכילה לא מוגדרת, חשוב להבין לא רק אם קיימים תסמינים של הפרעות אכילה אחרות, אלא עד כמה הם משפיעים לרעה על הבריאות ואורח החיים.

שאלון אבחון עצמי הפרעות אכילה תמונה

שאלון הפרעות אכילה: השאלות המרכזיות שחשוב לבדוק

נשים וגברים רבים יזדהו לפחות עם חלק מהתסמינים הבולטים של הפרעות אכילה. אולם, הופעת תסמינים מסוימים אינה אומרת בהכרח כי קיימת הפרעת אכילה. באופן כללי, בכל מקרה שבו מרגישים שקיים קושי נפשי – בהחלט כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי. במקביל, מומלץ להכיר את השאלות שישפכו אור נוסף על מצבכם.

כשבוחנים את השאלות, כדאי לבדוק את מצבכם בשלושת החודשים האחרונים ולהשתדל להשיב בכנות וללא שיפוטיות:

1. האם אני מרגיש\ה שהחיים שלי יהיו קלים יותר אם משקל הגוף שלי יהיה שונה?
2. עד כמה אני שופט\ת את עצמי בחומרה על המשקל ומבנה והגוף שלי?
3. בחודשים האחרונים, עד כמה נמנעתי מאכילה כדי להיראות רזה יותר?
4. כמה אני חושש\ת משינויים במשקל הגוף?
5. כמה אני נמנע\ת מלאכול דברים שאני אוהב\ת?
6. כמה העיסוק באוכל נוכח ומשמעותי בחיים שלי?
7. באיזו תדירות אני חווה התקפי אכילה בלתי נשלטים?
8. האם אנשים סביבי מביעים דאגה בגלל הרגלי האכילה שלי?
9. באיזו תדירות אני מקיא\ה בכוונה אחרי ארוחה?
10. באיזו תדירות אני נוטל\ת תרופות משלשלות או מדכאות תיאבון?
11. האם קיימת תחושה שהאוכל שולט בחיי?

אלו, כפי שאפשר להבין, אינן שאלות של "כן" ו"לא" על הפרעות אכילה. תפקידן המרכזי הוא לעורר מודעות ולעזור להבין לא רק אם קיימת בעיה – אלא מהו ההיקף שהיא תופסת בחיינו וכיצד בדיוק היא משפיעה על היבטים שונים בחיים.

מבחן הפרעות אכילה: השלב הראשון והחשוב בדרך לשיפור החיים

שאלון אבחון עצמי להפרעות אכילה דורש הרבה אומץ. זה דורש קודם כל להכיר באתגרים המשמעותיים בחיינו – ולפעול בצורה אקטיבית כדי לצלוח אותם. אם קראתם עד כאן, כבר הוכחתם שיש לכם מספיק אומץ כדי לעסוק בנושא הרגיש והלא פשוט.

עכשיו, מומלץ לשתף אחרים בהתמודדות – בין אם גורמים מקצועיים או אנשים קרובים שאתם סומכים עליהם – ולהבין ביחד מה נכון לעשות כדי להשתחרר מהפרעות האכילה המזיקות.