הפרעות אכילה בצבא

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על הפרעות אכילה אצל חיילים, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בהן.

הפרעות אכילה בצבא איור

מודל היופי קל המשקל שעלול להוביל להתפתחות הפרעות אכילה בצבא

הפרעות אכילה בצבא הן מגוון של דפוסים שהמשותף להם הוא התנהגות וחשיבה על מזון ועל משקל הגוף באופן בלתי שגרתי ומזיק. האוכל נועד לספק את הגוף בעת רעב, לאפשר תפקוד תקין ובריא והוא ללא ספק משמש גם להנאה. בעידן השפע במדינות המפותחות האוכל נמצא בזמינות גבוהה, במגוון רחב והוא חלק מתרבות הבילוי. אנשים יוצאים למסעדות, עורכים קניות בסופרמרקטים גדולים וחשופים לפיתויים רבים.

במקביל לשפע ולפיתויים, מודל היופי מציב את הרזון והגוף החטוב כנוסחה כמעט בלעדית לאופן שבו רצוי להיראות. דוגמניות דקיקות מציגות בגדים, ידוענים וידועניות מצטלמים ומציגים גזרה דקיקה, והדבר מחלחל לבני נוער הנמצאים בשלב הגדילה וההתפתחות. בני נוער ובעיקר בנות נמצאים בגיל ההתבגרות שבו הגוף משתנה והופך לנשי או גברי, ויש היום יותר ויותר בעיות הנוגעות ליחס למשקל והתפתחות של הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות. הפרעות אכילה אלה יכולות ללוות את הנערות לאורך שנים, והשירות הצבאי הוא אתגר משמעותי לצלוח.

סוגים עיקריים של הפרעות אכילה בצבא

אכילת יתר או בולמוסי אכילה – צריכת מזון בכמות גדולה תוך זמן קצר ללא קשר לרעב ובחוסר שליטה. לאחר האכילה האדם מתמלא ברגשות של בושה, שנאה עצמית, אשמה, חרדה ודיכאון. התנהגות זו מובילה להשמנה, אשר מגבירה את תחושות החרדה והדיכאון.

בולימיה נרבוזה – צריכת מזון רב ללא שליטה בזמן קצר ולאחריה נקיטת פעולות של היפטרות מהמזון על ידי הקאה או שימוש במשלשלים כדי להימנע מהשמנה.

אנורקסיה נרבוזה – הפרעה קשה העלולה להיות מסוכנת וגורמת לתמותה בקרב צעירות ברחבי העולם. האנורקסיה גורמת להימנעות מאכילה באופן קיצוני, לירידה דרסטית במשקל עד כדי סכנת חיים. ההפרעה מופיעה לרוב בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות אך קיימת גם בקרב מבוגרים.

התמודדות עם השירות הצבאי והפרעות האכילה במקביל

הפרעות אכילה הן פעמים רבות דרך התמודדות עם קשיים ועם מצוקה רגשית כדרך לפרוק תסכול, להירגע או להרגיש שליטה. האוכל הוא סוג של בריחה כשהוא משמש להרגעת דיכאון, חרדה, ביקורת עצמית או הערכה עצמית נמוכה. השירות הצבאי יכול להיות תקופה לא קלה, הריחוק מהבית יחד עם סביבה חברתית אינטנסיבית יכולים להיות לא קלים. לפעמים דרך ההתמודדות עם הקשיים הרגשיים היא באמצעות אכילה מוגברת או אכילה והקאה או הימנעות מאכילה.

הפרעות האכילה נובעות מקשיים רגשיים אך למעשה מובילות להחמרה שלהם, כיוון שדרך התמודדות זו יוצרת סוג של בריחה מהתמודדות, תחושה של כישלון בשליטה העצמית יחד עם הצורך להסתיר זאת מהסביבה. הצבא הוא מסגרת שבה רוב האנשים מוצאים עצמם עם מינימום פרטיות כשהם ישנים ואוכלים בחברת אחרים. באופן זה מי שמפתח הפרעות אכילה בצבא מוצא עצמו מתקשה להסתיר את ההפרעה מחבריו, מה שמגביר את המצוקה.

הפרעות אכילה המתעוררות בתקופת השירות הצבאי

נושא המזון והאכילה בצבא היה מאז ומתמיד תחום שבו נהגו לעסוק – החל מאיכות המזון ועד השמנה של חיילות וחיילים בשירות הצבאי. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של הפרעות אכילה בצבא הכוללות סוגים שונים אותן ניתן למצוא בקרב חיילות בעיקר, אך לא רק. לפעמים חייל או חיילת עם הפרעות אכילה במהלך גיל ההתבגרות מתגייסים מבלי לדווח על כך טרם הגיוס, אף על פי שהם מחויבים לעשות זאת.

בישראל הצבא הוא חלק מהתרבות והשיח החברתי, ואחת האמרות הידועות שאין חיילת שלא שמעה היא ההשמנה הצפויה בצבא. חשש זה יכול לעורר הפרעות אכילה או לגרום להתפתחותן. יש כאלה המוצאים בצבא כר נוח להסתרת ההפרעה שלהם, על ידי הימנעות מהגעה לחדר האוכל ועל ידי לבישת מדים במידה גדולה. יש אחרים המוצאים עצמם מתקשים להתמודד ולהסתיר את ההפרעה מחבריהם, בעיקר כשהם מתנהלים במהלך היום כקבוצה.

הפרעות אכילה בצבא תמונה

האם הפרעות אכילה משפיעות על הפרופיל הצבאי?

במקרים רבים חיילים וחיילות הסובלים מהפרעת אכילה אינם מדווחים על כך לקבן (קצין בריאות הנפש) בצבא מחשש שהשירות שלהם ייפגע, שהפרופיל שלהם ירד או שישוחררו מהצבא עקב פרופיל נפשי. לקראת הגיוס ישנם קריטריונים של משקל היכולים להשפיע על ההשתלבות בצבא. כך, תת־משקל עלול לגרום להורדת פרופיל עד כדי אי גיוס כמו גם עודף משקל.

איך הורים ומפקדים יכולים לזהות הפרעות אכילה בצבא?

הדרך לזהות הפרעות אכילה אינה קלה ובצבא היא קשה עוד יותר, שכן זו מערכת גדולה, בעיקר אם החיילת או החייל משתדלים להסתיר את מצבם. אף על פי כן ההורים והמפקדים הישירים יכולים לזהות שינויים במשקל ובהתנהגות וחשוב לשים לב לסימנים.

• הימנעות מאכילה משותפת ומהגעה לחדר האוכל
• לבישה של מדים גדולים מהדרוש
• כניסה תכופה לשירותים בעיקר לאחר ארוחות
• הימנעות ממקלחות משותפות
• עיסוק מוגבר באוכל, במשקל ובמראה
• ירידה משמעותית במשקל
• התבודדות, מצבי רוח קיצוניים, דיכאון, התפרצויות זעם
• תלונות על תחושת קור, עייפות, קשיי שינה ועוד

דרכי טיפול בהפרעות אכילה בצבא

אופן הטיפול בהפרעות אכילה משלב בדרך כלל טיפול רגשי עם ייעוץ תזונתי ולפעמים יש גם צורך בשימוש בתרופות הניתנות על ידי פסיכיאטר. גם במערכת הצבאית ניתן לקבל טיפול בהפרעות אכילה, ואם מחליטים לעשות זאת במסגרת פרטית יש להודיע על כך לגורמי הצבא. בהפרעות אכילה מסוג אנורקסיה, שבהן נשקפת סכנה, יכול להישקל גם אשפוז לצורך הטיפול.

הטיפול הרגשי בהפרעות אכילה הוא לרוב CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שנמצא יעיל בהתמודדות עם חרדות, התמכרויות והפרעות אכילה. המטרה היא לזהות את הדפוסים הגורמים להפרעה ומעוררים אותה ולקבל כלים להתמודד עם חוסר השליטה והמצוקה המובילים לעיסוק הבעייתי במשקל ובאכילה.

אנשי המקצוע הטובים ביותר באבחון ובטיפול בהפרעות אכילה בצבא