הפרעות אכילה אצל ילדים

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על בעיות אכילה אצל ילדים, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בהן.

הפרעות אכילה אצל ילדים איור

האם בעיות אכילה אצל ילדים עשויות לגרום להם לפתח הפרעות אכילה קשות?

ילדים מציגים דפוסי אכילה מעט משונים או מוזרים באופן כללי, והורים רבים יעידו על כך, אך לפעמים דפוסים אלו מהווים סימפטום לקיומה של הפרעת אכילה אמיתית. הם עשויים להימנע מצריכת מזונות רבים, לגלות בררנות מוגזמת ולהתעסק באופן מוגזם במשקל הגוף שלהם. הם עשויים אפילו לאכול חפצים חסרי ערך תזונתי.

ישנן בעיות אכילה אצל ילדים שהן בלעדיות להם או קרוב לכך, כמו תסמונת פיקה והעלאת גירה בילדות, אך הם יכולים להתמודד גם עם הפרעות אכילה "קלאסיות", כגון אנורקסיה נרבוזה, בולמוסי אכילה ובולימיה נרבוזה. לא משנה באיזו הפרעה מדובר, כל סוג של הפרעת אכילה בילדות פוגע בהתפתחות הגופנית, החברתית והרגשית שלהם – עד לכדי עיכוב הגדילה הפיסית.

טיפול בהפרעות אכילה אצל ילדים כולל בדרך כלל טיפול פרטני בילד, לרוב באמצעות משחק או יצירה – והדרכת הורים להוריו. אם אתם מזהים אצל הילד דפוסי חשיבה ודפוסי אכילה מוגזמים וקיצוניים, ובעלי אופי חזרתי, וזאת על פני תקופה ארוכה – אין להתעלם מהמצב. אמנם ילדים אכן אוכלים מוזר, אך הם גם עשויים להתמודד עם הפרעות אכילה קשות ומזיקות.

13 סימנים אפשריים לקיומן של הפרעות אכילה אצל ילדים

הסימנים משתנים בהתאם לסוג הפרעת האכילה, אך באופן כללי, מצב שבו הילד מפגין דפוסי אכילה טקסיים ומשונים במיוחד, או מתעסק באוכל באופן אובססיבי, צריך להדליק נורת אזהרה אצל ההורים והאנשים הבוגרים שנמצאים סביבו. כמובן שעל תסמינים אלו להופיע על פני תקופה ממושכת. להלן רשימה של סימנים אפשריים לקיומן של הפרעות אכילה אצל ילדים:

1. ירידה משמעותית במשקל ואף הגעה לתת-משקל
2. צריכה של כמות מזערית של מזון
3. הימנעות מאכילת מאכלים רבים ללא סיבה ברורה או סיבה רציונאלית
4. הימנעות מצריכת מזונות משמינים לכאורה
5. התעסקות מוגזמת במשקל הגוף ובתזונה
6. חשש מאכילת מספר רב של מאכלים וחשש מההשלכות הגופניות האפשריות הכרוכות באכילתם
7. הימנעות מסיטואציות חברתיות, ובפרט אלו המערבות או עשויות לערב אכילה
8. דימוי גוף שלילי ודימוי גוף שאינו תואם את המציאות האובייקטיבית
9. אכילת חפצים שאינם בעלי ערך תזונתי
10. התנהגות טקסית סביב כל מה שקשור לאכילה
11. עור יבש, נשירת שיער וציפורניים במצב רעוע
12. חולי גופני המופיע לעיתים קרובות
13. תחושה מתמדת של קור

אם אתם מזהים את הסימנים הללו בקרב ילדכם, ובפרט אם הם נמשכים על פני מספר שבועות או יותר, חשוב לפנות לאבחון ובדיקה של המצב, ובמידת הצורך לגשת לטיפול שיפתור את בעיות האכילה ויאפשר לילד להתפתח באופן הרצוי.

כיצד באות לידי ביטוי בעיות אכילה אצל ילדים?

בעיות אכילה אצל ילדים באות במגוון סוגים. חלק מההפרעות מאפיינות במיוחד ילדים, וחלקן מתרחשות לרוב בשכבות גיל בוגרות יותר, כמו אנורקסיה נרבוזה, אך יכולות להופיע כבר בילדות. אלו 4 הפרעות אכילה מרכזיות בילדים:

תסמונת פיקה (Pica) – אכילת דברים וחפצים שאינם מיועדים כלל לאכילה והם חסרי כל ערך תזונתי. במרבית המקרים היא מתרחשת בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים וילדים על הספקטרום האוטיסטי. חפצים אלו יכולים להיות רבים ומגוונים, כמו בגדים, עפרונות וניירות. וודאי שהפרעת אכילה זו מסוכנת בגלל שהילדים בולעים דברים שיכולים להזיק להם באופן מובהק. פעמים רבות היא חולפת מעצמה עד גיל 3, אך ללא טיפול היא לעיתים ממשיכה הרבה מעבר לכך.

אכילה בררנית (ARFID) / הפרעת הימנעות – בררנות קיצונית בכל הקשור לצריכת מזון, שיכולה להתבטא גם בחוסר עניין באוכל, בסלידה ממזונות בעלי מרקם מסוים או בחשש מההשלכות האפשריות של צריכת מזונות מסוימים. הפרעת אכילה בררנית מופיעה בעיקר בגיל הילדות, אך יכולה להמשיך להתקיים גם שנים רבות לאחר הופעתה לראשונה. היא גורמת לירידה במשקל ועשויה להוביל גם לתת-משקל, גורמת להיווצרות חוסרים תזונתיים ופוגעת בהתפתחות התקינה של הילד.

העלאת גירה בילדות – הפרעת אכילה שמופיעה פעמים רבות בשנת החיים הראשונה של התינוק, אך יכולה להתפתח גם בגיל מאוחר יותר ואפילו בגיל נוער ובגרות. היא מאופיינת בלעיסה ובבליעה של כמות מסוימת של מזון הלוך-ושוב. גם הפרעה זאת מופיעה פעמים רבות בילדים בעלי בעיה התפתחותית. הפרעת העלאת גירה בילדות גורמת לרוב לירידה במשקל ולהפרעה בהתפתחות הגופנית התקינה.

אנורקסיה נרבוזה – אנורקסיה משפיעה גם על ילדים וילדות. ילדים שמתמודדים עם אנורקסיה עשויים לחשוב שיש להם עודף-משקף, בעוד שלמעשה המצב הוא הפוך. הם ינסו לשלוט על צריכת המזון והמשקל שלהם באופן אובססיבי. אנורקסיה מובילה לתת-משקל, פוגעת באופן משמעותי בהתפתחות ובבריאות שלהם, ויכולה להוביל גם למוות.

הפרעות אכילה אצל ילדים תמונה

סוגי טיפול פסיכולוגי בהפרעות אכילה אצל ילדים

ישנם מספר טיפולים רגשיים שמתאימים במיוחד במצבים של בעיות אכילה אצל ילדים, כמו טיפול בהבעה ויצירה וטיפול במשחק. טיפולים אלו מאפשרים להם לתקשר ולהביע את עצמם גם מבלי להשתמש יותר מדי במילים. אוצר המילים שלהם, ובפרט בכל הקשור להבעה של מצוקות רגשיות, הוא עדיין בגדר חלקי בלבד. את הטיפול בילד עצמו חשוב ואף הכרחי לשלב עם הדרכת הורים. אלו האפשרויות הנפוצות בכל הקשור לסוגי טיפול בהפרעות אכילה אצל ילדים:

טיפול בהבעה ויצירה – טיפולים שמשתמשים במגוון טכניקות אומנותיות ויצירתיות. יש לכך מספר יתרונות ומטרות. באמצעות טכניקות אלו יכולים להביע את עצמם גם ילדים, לרבות ילדים עם צרכים מיוחדים, שמתקשים להביע את עצמם באופן מלא במילים. כך יכולה המטפלת הרגשית לזהות את הבעיה ולטפל בהם במדויק. בנוסף, העיסוק האומנותי מרגיע את הילדים ומספק להם תחושות של הנאה ורווחה. הוא משפר את המודעות העצמית, הביטחון העצמי ואת יכולות התקשורת שלהם, ומעניק להם כלים להתמודדות עם מצוקות רגשיות ורגשות לא נעימים.

טיפול במשחק – בדומה מאוד לטיפול בהבעה ויצירה, גם טיפול במשחק מעניק לילד מרחב מוגן ובטוח, ומאפשר לילד להביע את עצמו באופן סמלי ועקיף וללא שימוש ישיר במילים. טיפול במשחק יכול להתבצע באמצעות משחקי תפקידים, משחקי קופסא, שולחן חול, משחקי כדור, משחקי קלפים – ועוד. התקשורת הקרובה, הנעימה והמרגיעה בין המטפלת לילד המטופל עוזרת לו להתמודד עם המצוקה הרגשית שעומדת בבסיס הפרעת האכילה ותורמת להתפתחות שלו.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעות אכילה – במסגרת הדרכת הורים, מדריכת הורים המתמחה בטיפול בהפרעות אכילה אצל ילדים מדריכה את הוריו של הילד כיצד להתמודד בעצמם עם דפוסי האכילה המשונים שלו, וכיצד לבנות לו שגרה שתסייע לו לרכוש דפוסי אכילה בריאים ולהתגבר על הפרעת האכילה. עדיף שהמפגשים יכללו את שני ההורים, הרי שניהם לוקחים חלק בחינוך ובגידול הילד, אך כמובן שגם אם הורה אחד משתתף יש בכך תועלת רבה.

4 טיפים שיעזרו לכם למנוע התפתחות של בעיות אכילה אצל ילדים

אם אתם חושדים שילדכם מתמודד עם הפרעות אכילה בגיל הרך או בגיל מאוחר יותר, או שאתם מראש רוצים למנוע התפתחות של בעיות אכילה אצל ילדים, כדאי לקרוא את הטיפים הבאים שכתבנו בדיוק למען מטרות אלו:

1. בדקו אם הילד גולש באתרים שמקדמים אורח חיים בעייתי ומסוכן או עוסקים בדיאטות ובירידה במשקל. כדאי לתקן רעיונות שגויים ומזיקים לפני שיתקבעו אצלו והוא יחשוב שמדובר באמת מוחלטת. כדאי לשוחח איתו ולהסביר לו את ההשלכות הבריאותיות השליליות של הפרעות אכילה ודפוסי אכילה בעייתיים אצל ילדים.

2. הימנעו מלדבר על דיאטות או להתעסק בדיאטות בעצמכם כשאתם מצויים ליד הילד שלכם. אתם מהווים עבורו מודל לחיקוי, ולכן עדיף שלא יחקה כבר בגיל ילדות התנהגויות בעלות אופי דיאטטי.

3. כשאתם אוכלים יחד וחולקים ארוחות משפחתיות, דברו עם הילד על הבעיות שבדיאטה ונסו לעודד אכילה מאוזנת מבחינת כמות, מגוון ואיכות המזון.

4. כדאי מאוד להימנע מלהעיר לילד על המראה שלו, גם אם הוא סובל מעודף משקל. עדיף גם שלא תבקרו את המראה ואת הגוף שלכם בפניו. כדאי לעשות את ההפך ולחזק את דימוי הגוף שלו על מנת לבסס את הדימוי העצמי שלו. הסבירו לו שאנשים באים בצורות שונות ובגדלים שונים. יש לשדר לילד מסרים של קבלה וכבוד על מנת לבנות אצלו חשיבה בריאה בכל הקשור למראה החיצוני ולצריכת מזון.

מדוע חשוב להתחיל לטפל בבעיות אכילה אצל ילדים בהקדם האפשרי?

ילדים עלולים להתמודד עם קשת של הפרעות אכילה שונות. חלקן מאפיינות בעיקר את הגילים הצעירים, כמו תסמונת פיקה, העלאת גירה בילדות ואכילה בררנית (ARFID), אך הפרעות שמזוהות בדרך כלל עם מתבגרים ומבוגרים יכולות להופיע כבר בגילים צעירים, כמו אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובולמוסי אכילה.

כל הפרעת אכילה בילדות יכולה לפגוע בגוף של הילדים באופן ממשי ולפגוע בהתפתחות התקינה שלהם. מדובר בפגיעה משמעותית בבריאות הגופנית וגם בבריאות הנפשית. בעיות אכילה אצל ילדים יכולות להמשיך גם לגילים מאוחרים יותר. חשוב כמובן לאבחן את המצב בהקדם – ולא לקחת סיכון מיותר. במידה ואכן קיימת הפרעת אכילה, ישנן דרכים לטפל בה ביעילות.

אנשי המקצוע הטובים ביותר באבחון ובטיפול בהפרעות אכילה אצל ילדים