אכילת יתר כפייתית

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על הפרעת אכילה כפייתית, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בהפרעת אכילת יתר.

אכילת יתר כפייתית איור

מהי הפרעת אכילה כפייתית?

הפרעת אכילה כפייתית מאופיינת בצריכה מוגזמת וקיצונית של מזון בפרק זמן קצר עד מאוד. אנשים המתמודדים עם ההפרעה מדווחים בדרך כלל על חוסר שליטה באכילה וביכולת שלהם להפסיק לאכול. הם מפסיקים לאכול רק כאשר הם חווים חוסר נוחות, כאבי בטן או בחילה. לאחר האכילה הם מתמודדים עם רגשות כמו אשמה, חרטה ובושה.

אכילת יתר כפייתית נובעת לרוב מבעיה רגשית כלשהי. אכילת היתר מהווה דרך להתמודד עם הרגשות שהבעיה מעוררת או להימנע מהתמודדות איתם באמצעות האכילה, שעוזרת להסיח את הדעת ולחוש תחושות של עונג והנאה. פעמים רבות היא מובילה באופן הגיוני להשמנה, וכתוצאה מכך גם לבעיות בריאותיות נוספות, כמו סוכרת ויתר לחץ דם. בנוסף לכך, אכילת יתר אמנם מנסה לעזור להתמודדות עם מצוקה רגשית, אך לרוב היא משיגה את ההפך, וגורמת לאנשים המתמודדים איתה לסבול ממצוקה נפשית נוספת.

טיפול באכילה כפייתית מתבסס בעיקר על טיפול רגשי מסוגים שונים, כמו טיפול CBT, טיפול DBT, פסיכותרפיה בינאישית (IPT) וטיפול דינאמי. בנוסף, ניתן להתמודד עם הפרעת אכילת יתר גם באמצעות החלת שינויים בהרגלי האכילה השונים, איתם כדאי להתמיד על מנת לחיות אורח חיים בריא ומאוזן גם לאחר שמתגברים על ההפרעה.

10 התסמינים העיקריים המשמשים לאבחון אכילת יתר כפייתית

הפרעת אכילת יתר כפייתית מאופיינת במספר סימפטומים. אלו הם התסמינים העיקריים שלה:

1. צריכת כמות אדירה של מזון בפרק זמן קצר מאוד
2. אכילה בתגובה לרגשות שליליים ומצוקה רגשית
3. חוסר-שליטה בכמות המזון הנצרך בזמן בולמוסי האכילה
4. הפסקת בולמוסי האכילה מתרחשת רק כאשר מתעורר חוסר נוחות גופני המתבטא באמצעות בחילות וכאבי בטן
5. אכילה בלי קשר לרעב הגופני ואכילה גם על בטן מלאה
6. בולמוסי האכילה מעוררים מצוקה רגשית
7. הופעת רגשות אשמה, חרטה, גועל-עצמי, בושה, חרדה ודיכאון בסיום האכילה
8. נטייה לאכול מהר מאוד
9. נטייה לאכול לבד
10. נטייה להסתיר או להסוות את הרגלי האכילה

מלבד הופעת מרבית או כל התסמינים הללו, על מנת לאבחן את ההפרעה באופן רשמי, יש לוודא שאי אפשר לאבחן הפרעת אכילה אחרת, כמו בולימיה נרבוזה. בנוסף, על בולמוסי האכילה להתרחש לפחות פעם בשבוע על פני שלושה חודשים או יותר.

אילו גורמים עשויים להסביר התפתחות של הפרעת אכילת יתר?

הפרעת אכילה כפייתית עשויה לנבוע מסיבות שונות. אלו הם כמה מהגורמים העיקריים העשויים להסביר התפתחות של הפרעת אכילת יתר:

דימוי גוף שלילי – אנשים המתמודדים עם אכילת יתר כפייתית לרוב מתמודדים גם עם דימוי גוף שלילי. דיאטות תכופות וחוסר שביעות רצון ממראה הגוף מגדילים את הסיכוי לפתח את ההפרעה.

טראומה רגשית – התרחשות אירועי חיים קשים וטראומטיים, כמו התעללות, אובדן של אדם קרוב, הזנחה, בריונות או תאונה מגדילים את הסיכוי לפתח הפרעת אכילת יתר כפייתית.

הפרעה נפשית אחרת – מרבית האנשים שסובלים מההפרעה סובלים גם מהפרעה נפשית נוספת, כמו הפרעות חרדה, דיכאון, התמכרות לחומרים – ועוד.

כימיה – אנשים שסובלים מההפרעה עשויים להיות בעלי רגישות מוגברת להורמון והמוליך העצבי דופמין, שאחראי על הופעת רגשות ותחושות כמו עונג ותגמול.

גנטיקה – כמו להפרעות נפשיות רבות, גם להפרעת אכילה כפייתית יש מרכיב גנטי והיא עשויה לעבור בתורשה.

אכילת יתר כפייתית תמונה

4 טכניקות מומלצות עבור טיפול באכילה כפייתית

ישנם מספר טיפולים פסיכולוגיים-רגשיים שפותחו עם השנים ויכולים לעזור בפתרון הפרעות אכילה שונות, כולל אכילת יתר. אלו הם הטיפולים המתאימים ביותר לצורך טיפול באכילה כפייתית:

1. טיפול CBT – מטרתו העיקרית של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שהוא טיפול קצר, ממוקד ומוגבל בזמן, היא לזהות דפוסי חשיבה והתנהגות מזיקים בהם דוגל המטופל, ולהקנות לו במקומם דפוסים שיקדמו אותו ויועילו לו. מטרה נוספת היא להקנות לו כלים להתמודדות בריאה עם מצוקה רגשית ורגשות שליליים שמופיעים מעת לעת בכל אדם. הטיפול יטפל בדפוסי חשיבה והתנהגות הקשורים לדימוי גוף, משקל ואכילה, יעזור לו לזהות טריגרים שמובילים לבולמוסי אכילה, יסייע לו ליצור שגרת אכילה בריאה ולהתמיד בהרגלי אכילה בריאים.

2. טיפול דינאמי – כשאכילה כפייתית נובעת ממצוקה רגשית עמוקה, מה שאכן קורה לעיתים קרובות, כדאי לנסות להבין מהו טיב אותה המצוקה וממה היא נובעת. בדיוק בכך מתמחה טיפול דינאמי. הטיפול עוסק במערכת היחסים עם ההורים, בחוויות מהילדות, בזיכרונות, בטראומות, בחלומות ובקונפליקטים בלתי-פתורים במטרה לזהות תוכן רגשי בלתי-מודע, שלא עבר עיבוד בריא, ומעצב את ההתנהגות של המטופל בהווה. לאחר חשיפת התכנים הרלוונטיים, הטיפול יעזור למטופל לעבד מחדש ובאופן מלא את החוויות הרגשיות. כך ניתן להפחית מכוחן ומהשפעתן, ולמנוע מהן לעורר רגשות שליליים שמובילים גם לאכילת יתר כפייתית.

3. טיפול DBT – טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) רואה בבולמוסי אכילה תגובה רגשית לרגשות שליליים שהמטופל לא מכיר דרכים אחרות להתמודד איתם. הוא עוזר לו לווסת רגשות שליליים ואת התגובה אליהם, כך שהוא יוכל להתמודד עם מצוקה רגשית מבלי לאכול יותר מדי. הטיפול עוזר למטופל לבחון את הרגשות שלו ולקבל אותם ללא שיפוט, לא להתנהג באופן אימפולסיבי ומסוכן, לשפר מיומנויות תקשורת בינאישית, ולהשיג חיים מאוזנים, שמחים ומאושרים.

4. פסיכותרפיה בינאישית (IPT) – טיפול רגשי מוגבל בזמן אשר מתבסס על ההנחה שהפרעות נפשיות, לרבות הפרעות אכילה, מתפתחות בשל סוגיות חברתיות ובינאישיות, כמו אבל, מחלוקות, שינויים שליליים שהתרחשו בחיים ומיומנויות תקשורת שליליות או חסרות. טיפול IPT בהקשר של הפרעת אכילת יתר מתבסס על ההנחה שבולמוסי האכילה מהווים מנגנון התמודדות עם בעיות אישיות ובלתי-פתורות כמו קונפליקטים ובעיות חברתיות, משפחתיות, רומנטיות ובינאישיות. הטיפול יאתר את הבעיה הבינאישית הספציפית שמובילה לבולמוסי האכילה, יציע למטופל אסטרטגיות ודרכים לפתרונה ויסייע לו ליישם ולתרגל אותן.

איך להתגבר על אכילה כפייתית אצל ילדים או מבוגרים?

ישנם שינויים רבים שניתן להחיל באורח החיים בשביל להתגבר על אכילה כפייתית אצל ילדים או מבוגרים ולשפר את דפוסי האכילה. נסו ליישם את העצות הבאות בשגרה בשביל לבדוק כיצד הן מועילות לכם:

• כדאי להימנע מדיאטות קיצוניות ודילוג על ארוחות. כל אלו מגבירים את הרעב והחשקים וגורמים להתרחשותם של בולמוסי אכילה.

• כדאי לקבוע שגרת אכילה קבועה ולהתמיד בה. מבנה ברור עוזר למנוע אלתורים וחוסר-סדר שעלולים להוביל לבולמוס הבא.

• כדאי להקפיד לשתות מים. שתיית מים עוזרת להרגיע חשקים ולצמצם את הישנותם ומונעת אכילת יתר. היא מפחיתה מתחושת הרעב ומכמות הקלוריות הנצרכת.

• כדאי להקפיד לצרוך סיבים תזונתיים. הם עוזרים לנו במגוון דרכים, כולל שמירה על תחושת שובע יציבה לאורך זמן.

• כדאי להתמיד לבצע פעילות גופנית. פעילות ספורטיבית מפחיתה מרמות הסטרס והחרדה ומשפרת את מצב-הרוח, וכך עוזרת למנוע אכילה כפייתית אצל ילדים או מבוגרים.

• כדאי לאכול ארוחת בוקר ולהקפיד לצרוך אוכל מזין במהלכה. ארוחת בוקר טובה מפחיתה את הסיכוי לפתח רעב וחשקים בהמשך היום ולגלוש לבולמוס אכילה.

• כדאי לצרוך מספיק חלבון. פעמים רבות מתעורר רעב אמיתי לא מסיבה רגשית, אלא בגלל שלא נצרך מספיק חלבון במהלך היום. חלבון עוזר לנו להרגיש שבעים ומלאים ומווסת את תחושת הרעב.

• כדאי לצרוך מספיק שומן בריא. בניגוד לסוכרים, שומן מספק לנו אנרגיה יציבה לטווח ארוך יחסית, ועוזר לנו להרגיש שבעים ומסופקים למשך שעות רבות. הוא אינו מעלה כמעט את רמת הסוכר בדם ומונע תנודתיות-יתר ברמתו – וכך גם ברמת השובע והרעב שלנו.

האם הפרעת אכילה כפייתית מזיקה לאיכות החיים שלכם?

כאמור, הפרעת אכילה כפייתית היא הפרעת אכילה הנובעת ממצוקה רגשית. היא גורמת לסובלים ממנה לאבד שליטה על כמות וסוג המזון שהם צורכים. במקום לתרום להתמודדות עם מצוקה רגשית, אכילת יתר יוצרת מצוקה רגשית בעצמה ומזיקה לאיכות החיים ולרמת הרווחה האישית. היא גורמת לרוב להשמנה, לעלייה בלחץ הדם ולהתפתחות מחלות מטבוליות.

הטיפול באכילה כפייתית מתבסס על 2 אפיקים: הראשון הוא טיפול רגשי מסוג מסוים, כמו טיפול CBT, טיפול DBT, טיפול דינאמי ופסיכותרפיה בינאישית (IPT). האפיק השני הוא החלת שינוי משמעותי באורח החיים, בהרגלים ובשגרה, ובפרט בכל הקשור לאכילה. אפיק זה הכרחי למען יצירת שגרה בריאה ויציבה גם במהלך הטיפול הרגשי וגם לאחריו.