אכילה רגשית אצל ילדים

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על אכילה רגשית אצל ילדים, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בה.

אכילה רגשית אצל ילדים איור

מדוע ילדים רבים מפתחים אכילה רגשית כבר בגיל צעיר?

אכילה רגשית נפוצה גם בקרב ילדים, ולא רק בקרב מתבגרים ומבוגרים. הם גדלו לתוך עולם של שפע – כולל שפע של מזונות מסוגים שונים, הזמינים עבורם בכל רגע נתון במקרר, במקפיא ובארונות המטבח. הם עדיין לא רכשו כלים יעילים ובריאים להתמודדות עם רגשות שליליים ומצוקות רגשיות, אבל הם כן יודעים שאכילה היא פעילות מהנה ומרגיעה עבורם, ובפרט כשמדובר בחטיפים, גלידות, סוכרים, ממתקים ופחמימות מנחמות.

סיבות רבות יכולות להוביל ילדים לאוכל באופן רגשי. אולי משעמם להם, אולי הם חשים בדידות, אולי המצב-רוח שלהם ירוד ואולי הם חווים סטרס וחרדה. יכול להיות שקרה משהו שלילי בגן או בבית הספר או שהם חוששים מהתגובה של ההורים למשהו שהם עשו או משהו שקרה. ילדים שנוטים לאכול באופן רגשי ינסו להתמודד עם הרגשות השליליים באמצעות אכילה, שתיתן להם הקלה לפחות למשך זמן קצר.

הקשר בין אוכל לרגשות ולשיכוך רגשות מתחיל כבר בגיל צעיר, כשפעמים רבות ההורים מפרשים את הבכי של התינוק כרצון לאכול. כך נוצרים התניה וקשר בין אכילה או האכלה ובין נחמה ועונג. בהמשך החיים, ההתניה הזאת מובילה לכך שבכל פעם שנחווים רגש שלילי או חוסר-נוחות – הנטייה היא לאכול בשביל להרגיש טוב יותר ולהקל על התחושות. חשוב לפתור דפוסי אכילה רגשית אצל ילדים ודפוסי התמודדות מזיקים עם רגשות שליליים בגיל צעיר ככל האפשר, וזאת לפני שהם יתקבעו, יחמירו ואף יהפכו להפרעות אכילה בהמשך החיים.

אילו השלכות שליליות יש למצב של אכילה רגשית אצל ילדים?

למצב של אכילה רגשית אצל ילדים יש השלכות משמעותיות מבחינה רגשית וגופנית גם בגיל הילדות וגם בהמשך החיים, כולל ההשלכות הבאות:

• אכילה רגשית בגיל צעיר מגדילה את הסיכוי להמשיך לנקוט באותם דפוסי התנהגות ואכילה גם בגיל מאוחר יותר.

• אכילה רגשית בילדות יכולה להוביל להתפתחות הפרעות אכילה מסוגים שונים בטווח הקצר והארוך, כולל בולימיה נרבוזה והפרעת אכילת יתר.

• אכילה רגשית אצל ילדים, ובפרט אכילה רגשית של מזונות מתוקים, מנחמים ועתירי-סוכר, מובילה להשמנה ולהתפתחות של מחלות מטבוליות כרוניות וקשות, לרבות מחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן.

• אכילה רגשית נובעת לרוב ממצוקה רגשית, וכל עוד ילדים משתמשים בה על מנת להתמודד עם רגשות שליליים, הם לא יוכלו להבין בשום שלב את המקור למצוקה הרגשית ולא יוכלו לפתור אותו גם כשיגדלו. המצוקה הרגשית תמשיך להשפיע עליהם במובנים שונים, תמנע מהם לפתח מודעות עצמית ורגשית גבוהה יותר ותעכב את ההתפתחות האישית שלהם.

• אכילה רגשית אצל ילדים מפתחת תלות רגשית באוכל ויכולה לגרום להתמכרות לאוכל.

• אכילה רגשית פוגעת בדימוי העצמי, בביטחון העצמי ובהערכה העצמית בילדות ובבגרות.

• אכילה רגשית תנציח רגשות שליליים ותגרום לילד להתרגל לרגשות שכאלו, כמו רגשות אשמה, חרטה, חרדה, דיכאון, ריקנות ובושה.

אכילה רגשית אצל ילדים – 4 טיפולים רגשיים מתאימים במיוחד

טיפולים רגשיים יכולים לעזור לילדים להתמודד עם רגשות שליליים ויעניקו להם כלים על מנת לעשות זאת בהצלחה. הם יכולים לפענח את המצוקה הרגשית שעומדת בבסיס האכילה הרגשית – ולפתור אותה, וכך לפתור גם הנטייה לאכול בשל סיבה רגשית. הם יעניקו להם דפוסי חשיבה והתנהגות שיעזרו להם להימנע משימוש באוכל כאמצעי התמודדות עם מצבים של חוסר נוחות, ויזהו את הטריגרים שמובילים לאכילה הרגשית. הטיפולים הרגשיים הבאים מתאימים במיוחד עבור טיפול באכילה רגשית אצל ילדים:

1. טיפול באומנות חזותית – טיפול באמצעות סוגים שונים של אומנות חזותית, כמו ציור, איור, פיסול, רישום וצילום. היצירה מאפשרת לילד להעלות תכנים מהתת-מודע, וכך לחשוף מצוקות רגשיות שטורדות את מנוחתו. היצירה עצמה גם מרגיעה את הילד ומשפרת את הרווחה האישית שלו. טיפול באומנות משפר את המודעות העצמית ואת הביטחון העצמי, מעניק כלים להתמודדות עם רגשות שליליים, משפר מיומנויות תקשורת בינאישית ועוזר לילד להתגבר על סוגיות ובעיות רגשיות.

2. טיפול בעזרת בעלי חיים – טיפול באכילה רגשית אצל ילדים הנעזר בתקשורת עם בעל חיים שעבר הכשרה מיוחדת לשם כך, כמו סוסים, ארנבים, כלבים, תוכים, חתולים – ועוד. הטיפול נשען על התקשורת הקרובה, המרגיעה והאוהבת בין המטופל לבין בעל החיים. הקשר עם בעל החיים משפר את הרווחה של המטופל וגורם לשחרור של אנדורפינים. באמצעות הטיפול, יכול המטופל להרגיש נאהב, לשפר את הדימוי העצמי, להתמודד עם תחושות בדידות ולפתור בעיות רגשיות.

3. טיפול במשחק – טיפול הנשען על משחק או משחקים כמו בין היתר גם משחקי קופסא, משחקי קלפים ומשחקי כדור. המשחק מאפשר לילד המטופל להביע את עצמו בלי להשתמש יותר מדי במילים, ולהביע את עצמו במקום זאת בצורה סמלית ועקיפה. כך יכולה המטפלת להבין טוב יותר עם מה הוא מתמודד ולתקשר איתו באופן עקיף. הטיפול עוזר למטופל להתמודד עם בעיות רגשיות, לשפר את היכולות החברתיות, לווסת את רגשותיו, לשפר את תגובותיו לרגשות ולהעלות את הדימוי העצמי.

4. הדרכת הורים – תהליך טיפול בהפרעות אכילה אצל ילדים שמטרתו לעזור להם להתמודד עם רגשות שליליים, לרכוש דפוסי התנהגות בריאים ולשפר את הרווחה הרגשית צריך לכלול גם הדרכת הורים פרטנית או קבוצתית. מדריכת הורים תספק להם תובנות ומידע בנוגע לאכילה רגשית אצל ילדים, כלים להתמודדות איתה וכלים להקניית דפוסי אכילה בריאים לילד. היא תעזור להם להציב גבולות לילד ולקבוע חוקים להתנהלות בשגרה, וגם לבסס את הסמכות ההורית שלהם על מנת שהם יוכלו להציג גבולות וחוקים בהצלחה.

אכילה רגשית אצל ילדים תמונה

אכילה רגשית אצל ילדים – 6 טיפים להתמודדות הורית יעילה

כמובן שלהורים יש השפעה אדירה על ההרגלים וההתנהגויות שהילדים שלהם מטפחים ומסגלים לעצמם. ישנם פעולות ושינויים רבים שאתם יכולים לבצע בשביל לפתור נטייה לאכילה רגשית כבר בילדות, ולהטמיע בילדכם דפוסי אכילה בריאים וטובים. נסו את הטיפים הבאים להתמודדות יעילה עם אכילה רגשית אצל ילדים:

1. מומלץ שכל האוכל ירוכז במיקום אחד – במטבח. מומלץ שלא להשאיר ממתקים בסלון, במכונית או בחדר השינה. כך ניתן להגדיר במפורש איפה אוכלים ואיפה לא, וכך הילדים פחות פוגשים במאכלים השונים.

2. מומלץ להמעיט ברכישת חטיפים ומתוקים ממכרים ולא בריאים, ולהעדיף במקומם לרכוש פירות טריים. פירות מהווים קינוח או נשנוש בריא, מזין, ממלא ולא ממכר. סביר להניח שתחוו התנגדות בתחילה, אך בסופו של דבר – הילדים יתרגלו ויאהבו את מה שיש.

3. עדיף שהילדים לא יאכלו מול הטלוויזיה. יש להפריד בין זמני הצפייה לבין זמני האכילה. צפייה בטלוויזיה מובילה לאכילת יתר ולאכילה ללא תשומת-לב וללא מודעות. באופן כללי מדובר בהרגל רע, וכזה שעדיף להיפטר ממנו כבר בילדות.

4. כדאי לדאוג שהילדים יבלו זמן גם מחוץ לבית, ולא יבלו יותר מדי עם מסכים למיניהם. פעילות גופנית טובה לשמירה על המשקל וטובה לבריאות. היא גורמת לשחרור אנדורפינים, שמשפרים את מצב-הרוח.

5. מומלץ להימנע מדיאטות. זוהי לא דרך טובה להתפתח ולחיות. דיאטה בגיל צעיר מגבירה את הסיכוי להתעסקות מוגזמת באוכל, באכילה ובמראה החיצוני גם בעתיד. היא מגבירה את הסיכוי לפתח אכילה רגשית אצל ילדים. דיאטה שלא מבוצעת בצורה נכונה, ולא כוללת את כל מה שהילדים צריכים, ומספיק ממה שהם צריכים, גם עשויה להפריע להתפתחות ולגדילה שלהם.

6. התנהגו עם אוכל כמו שאתם רוצים שהילד שלכם ינהג איתו. השתדלו לאכול אוכל בריא ולהימנע ממתוקים. השתדלו לאכול בזמנים קבועים, לאכול רק באזור בבית המוגדר כאזור אכילה, אל תאכלו מול הטלוויזיה והשתדלו שלא להגזים בדיבור ובהתעסקות באוכל ובאכילה.

כיצד מתחילים טיפול באכילה רגשית אצל ילדים?

זמינות ושפע האוכל בבית, מחוץ לבית, בטלוויזיה ובפרסומות, הופכים אותו לדרך התמודדות קלה ופשוטה מדי עם מצוקות רגשיות. קל מאוד לשלוח יד ולחטוף איזה חטיף מהמטבח. דפוסי התנהגות שכאלו יוצרים תלות רגשית באוכל, גורמים להשמנה ולהתפתחות של מחלות. הם מפריעים לילד להתפתח מבחינה רגשית ומונעים ממנו לרכוש כלים בריאים להתמודדות עם רגשות שליליים.

ניתן לטפל במצב של אכילה רגשית אצל ילדים באמצעות טיפולים רגשיים מסוגים שונים, כמו טיפול באומנות, טיפול בעזרת בעלי חיים וטיפול במשחק, וכדאי לשלב בתהליך הטיפול גם הדרכת הורים. על מנת לצמצם מאוד את האכילה הרגשית, הורים יכולים לשמש דוגמא לילדים ולהכתיב את ההרגלים והשגרה בבית, ובמיוחד בכל הקשור לאכילה. דפוסים של אכילה רגשית יכולים להתפתח להפרעת אכילה מלאה כבר בילדות, וגם בבגרות, וחשוב לסייע לילד לרכוש דפוסי חשיבה, התנהגות, התמודדות ואכילה בריאים ונכונים.