הפרעות אכילה אצל מבוגרים

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על בעיות אכילה אצל מבוגרים, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בהן.

הפרעות אכילה אצל מבוגרים איור

מודל היופי והרזון שמוביל להפרעות אכילה אצל מבוגרים

העידן המודרני מאופיין בשפע וביכולת להשיג מוצרי צריכה מהר וללא מאמץ. השפע הקיים בכל מקום מציב לא מעט אתגרים ופיתויים ומקשה על אנשים מבוגרים רבים לשמור על משקל תקין. תרבות המערב הביאה בשנים האחרונות להשמנה ולבעיות בריאותיות הנגרמות כתוצאה ממנה. בכל יום אנו שומעים על מחקר חדש בנושא ירידה במשקל, דיאטות שונות ושיטות הרזיה מגוונות.

עולם התרבות והמסרים המועברים באמצעי המדיה השונים מסמנים את מודל היופי כאידיאל של גוף רזה, כשעודף משקל נחשב לפחות יפה ואנשים שמנים נחשבים למוצלחים פחות. הרצון להתאים למודל המקובל מציב אתגרים רבים בפני אנשים, ולא מעט נשים וגברים נאבקים באופן קבוע עם משקל גופם.

הפרעות אכילה נחשבות לבעיה המאפיינת בני נוער ובעיקר בנות בגיל ההתבגרות, שכן אז מודל היופי והרזון מקבל משנה חשיבות יחד עם שינויים הורמונליים והגוף המשתנה. אבל בשנים האחרונות נראה שיש עלייה בשכיחות התופעה גם בקרב אנשים מבוגרים ולא רק בני נוער.

מדוע מבוגרים מפתחים הפרעות אכילה באמצע החיים?

דיאטות וניסיונות הרזיה, אכילה מאוזנת, שמירה על המשקל – כל אלה הם מושגים שאנו שומעים בכל יום בקרב אנשים מבוגרים בגילים שונים, ואנו נתקלים יותר ויותר בגברים ובנשים שעסוקים בנושא המשקל שלהם.

אנו נתקלים לעיתים בנשים באמצע החיים שנראות דקיקות, ממעטות לאכול, עושות הרבה ספורט, מבשלות לכולם אבל כמעט לא אוכלות בעצמן. אותן נשים הנראות רזות עם גוף נערי וצעיר – ייתכן שזוהי גנטיקה משובחת, אך לפעמים המראה הזה והעיסוק המוגזם במשקל יכולים להצביע על הפרעת אכילה.

לא רק נשים סובלות מהפרעות אכילה אצל מבוגרים, אם כי הן הרוב. בשנים האחרונות ישנה עלייה גם בשיעור הגברים המשקיעים זמן ואנרגיה בעיסוק במשקל, בהרזיה, בספורט ובאימונים בחדר הכושר. אין בכך כל רע, וחשוב לשמור על משקל תקין ועל תזונה מאוזנת, אך אם הסיבה היא רגשית, אם העיסוק מוגזם והיחס לאוכל ולמשקל אינו שגרתי ופוגע בתפקוד, ייתכן שמדובר בהפרעת אכילה.

3 סוגי הפרעות אכילה אצל מבוגרים שחשוב להכיר

ישנם שלושה סוגים עיקריים של הפרעות אכילה בקרב בני נוער ומבוגרים:

אנורקסיה נרבוזה – מאופיינת באכילה מועטה ביותר עד כדי הגעה לתת־משקל ופגיעה בבריאות. זו נחשבת להפרעת אכילה בעלת סיכון, שכן הנזקים הבריאותיים יכולים להוביל אף למוות במקרים חמורים וללא טיפול יעיל בהפרעות אכילה.

בולימיה נרבוזה – מאופיינת בהתקפי אכילה חסרי שליטה, שאחריהם יש פעילות של הקאה, צום, נטילת משלשלים או שריפת קלוריות בפעילות מאומצת במטרה להיפטר מכמות האוכל ולמנוע השמנה. אנשים מבוגרים המתמודדים עם בולימיה יכולים להיראות רזים למרות כמויות המזון שהם צורכים כיוון שהחרטה, האשמה והפחד לעלות במשקל גורמים להם להיפטר מהמזון.

אכילת יתר כפייתית – מאופיינת בצריכת כמות גדולה של מזון, בבולמוסי אכילה חסרי שליטה, בהשמנה ובבעיות בריאותיות הנובעות מהשמנה. האכילה הרבה גורמת לרגשות אשמה ובושה ופוגעת בהערכה העצמית.

הפרעות אכילה אצל מבוגרים תמונה

הפרעות אכילה שונות והשפעתן על הגוף כמבוגרים

הפרעות אכילה אצל מבוגרים יכולות להתפתח כבר בגיל הילדות ולהימשך לאורך שנים, אפילו בלי שהסביבה של האדם מודעת לכך. במקרים קשים מדובר בהפרעות נפשיות העלולות לפגוע בתפקודים גופניים שונים ולסכן את הבריאות.

הרעבה עצמית היא מהקשות שבהן, והיא בעלת שיעורי תמותה גבוהים בקרב נערות ונשים צעירות. ההרעבה העצמית יכולה לפגוע בפריון, בסדירות המחזור החודשי, בתפקוד הלב, הוושט ועוד.

אכילה כפייתית המובילה להשמנה יכולה לגרום לבעיות של סוכרת, לחץ דם גבוה, בעיות לב, קשיים בפריון ועוד. מלבד ההשפעה הישירה על הגוף, ברוב המקרים מדובר על פעילות הנעשית בהסתר מתוך בושה, ולכן הדבר גם יכול לפגוע בתחום החברתי והמשפחתי ולגרום מצוקה נפשית.

מה הסיבות להתפתחות הפרעות אכילה בגיל מבוגר?

הסיבות להפרעות אכילה בגיל מבוגר יכולות להיות מגוונות, אך פעמים רבות הן תוצאה של ניסיון להתמודד עם רגשות קשים, עם משברים, עם מצוקה רגשית. חלק מהנשים הסובלות מבעיות אכילה סבלו מכך עוד בהיותן נערות ולא טופלו או לא אובחנו, וכעת ההפרעה התפרצה שוב מסיבות שונות.

גם אם הבעיה נעלמה עם השנים, ונראה היה שהפרעת האכילה שייכת לימים עברו, לפעמים משבר באמצע החיים, מצוקות רגשיות, שינויים הורמונליים, הגוף המשתנה ומתבגר, שינויים משפחתיים או קושי לשמור על המשקל גורמים לפריצה מחודשת של ההפרעה.

ישנם מקרים שבהם לא הייתה הפרעת אכילה בעבר, אך עם הזמן ועם העיסוק הגובר במשקל הגוף החלה להתפתח בעיה. הרצון להתמודד עם הקושי לשמור על מבנה הגוף עם השנים, ההתמודדות עם המשקל לאחר לידות, הרצון להישאר צעירים ולהיראות צעירים והפחד להזדקן יכולים להוביל להתפרצות הפרעת אכילה אצל מבוגרים.

העיסוק המוגזם וההתייחסות הלא רציונלית למשקל ולמראה יכולים לנבוע כתוצאה ממצוקה רגשית או במטרה להיות בשליטה מלאה על צריכת המזון. להופעת הפרעות האכילה יש מחיר נפשי הנובע מאיבוד השליטה, מהבושה, מהצורך להסתיר, עד כדי דיכאון ובדידות.

הטיפולים היעילים למבוגרים שמתמודדים עם הפרעות אכילה

להפרעות אכילה יש נזקים גופניים אך גם נפשיים, ולכן טיפול יעיל יכול למנוע החמרה ולהחזיר למתמודדים את השליטה. בדרך כלל טיפול בכל סוגי הפרעות האכילה כולל ליווי של תזונאית לקביעת איזון התפריט, ליווי של רופא לבדיקת המדדים הגופניים וליווי נפשי של פסיכולוג או פסיכותרפיסט ולפעמים גם פסיכיאטר. במקרים חמורים של אנורקסיה, כשנשקפת סכנה לחיים, ייתכן שיהיה צורך במסגרת אשפוז ייעודית להפרעות אכילה אצל מבוגרים ולהשגחה.

בהפרעות אכילה שאינן מסכנות חיים ישנן שיטות טיפול המתמקדות בפן הרגשי לצד הליווי התזונתי. ישנם טיפולים דינמיים שיכולים להיות פרטניים או קבוצתיים, שמטרתם להשיב את השליטה ולהבין את מקור הבעיה שהביאה להתפתחות ההפרעה.

טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים (CBT) מיועדים לסייע להתמודד עם חוסר השליטה, עם האובססיביות בנוגע לאוכל ולמשקל. במהלך הטיפולים ממקדים את החשיבה על אימוץ פתרונות והתנהגויות שונות למצוקה רגשית אם היא עולה. בדרך כלל השימוש בתרופות פסיכיאטריות ניתן במקרים של הפרעות אכילה אצל מבוגרים רק כשהן כוללות גם הפרעות נלוות וקשיים רגשיים נוספים.

אנשי המקצוע הטובים ביותר באבחון ובטיפול בהפרעות אכילה אצל מבוגרים