טיפול בהפרעות אכילה

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על שיטות טיפול בהפרעות אכילה, כולל הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הפרעת אכילה בישראל.

טיפול בהפרעות אכילה איור

מהו טיפול בהפרעות אכילה?

ניתן לטעון בקצרה כי הפרעת אכילה היא כל בעיה הקשורה באכילה, אך המציאות מלמדת כי קשיי הזנה ובעיות אכילה הן מורכבות בהרבה ומשפיעות גם על מצב הרוח, על משקל הגוף, על הדימוי העצמי ועוד.

לפיכך, טיפול בהפרעות אכילה על פי רוב אינו מוגדר כטיפול אחד ויחיד, אלא כמקבץ של טיפולים שונים זה מזה שמטרתם לנסות ולפתור את מירב האספקטים שנפגעים אצל הסובלים מההפרעה.

בשל כך, הגורמים המקצועיים המעורבים בו יהיו מדיספלינות שונות מתחום הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה והתזונה, כשהמטרה היא לתאם בין כלל הגורמים וליצור טיפול אחיד ואפקטיבי הרלוונטי לאותו מטופל.

עם זאת, כדי לפתור הפרעות אכילה, מגוון הטיפולים אינו הגורם המכריע היחיד. ישנה חשיבות גם להתמדה וליצירת תהליך מתמשך אצל המטופל או המטופלת.

טיפול בהפרעות אכילה יכול להיות נקודתי ויכול להימשך גם שנים ארוכות, בעיקר במקרים שבהם הפרעת האכילה מעורבת עם מצב נפשי שזקוק לשיקום ארוך יותר מאשר התוצאות הפיזיות ההרסניות.

דרכי טיפול בהפרעות אכילה

כמה מורכבת הפרעת אכילה? נסקור להלן מספר פגיעות עיקריות שדורשות התייחסות בדרך הטיפול בה:

* פגיעה רגשית – פעמים רבות הפרעת האכילה נלווית למצב נפשי מסוים הקשור לדימוי גוף, לדיכאון או לחוסר ביטחון עצמי. הפרעת האכילה מדרדרת את הפגיעה הרגשית מכיוון שהיא מוסיפה תחושות קשות של חוסר שליטה, חוסר מסוגלות, אובססיה ועוד.

* פגיעה גופנית – ישנם סוגים שונים של הפרעות אכילה, אך רובן ככולן פוגעות פיזית בסובלים מהן, בין היתר משום שמערכת העיכול שלנו היא עדינה והגוף האנושי זקוק להזנה בריאה ומאוזנת ככל הניתן. הפרעות אכילה בהכרח פוגעות באלמנטים אלו, מה שגורר השמנה או הרזיה קיצוניות וכן שלל בעיות בריאותיות כתוצאה מכך.

* פגיעה חברתית – מכיוון שהפרעות אכילה אינן מדוברות וכוללות רכיב של בושה והאשמה עצמית, הן לרוב מודחקות או מוסתרות וגורמות לסובל מהן להתבודד, להחביא את מעשיו ולהתנתק מקרוביו באופן הדרגתי.

בשל המורכבות של הפגיעות השונות, מומלץ לשלב מספר דרכי טיפול בהפרעות אכילה שנסקור להלן: טיפול רגשי, טיפול פסיכיאטרי וטיפול תזונתי.

שיטות טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי בהפרעות אכילה

דרך טיפול זו בהפרעות אכילה למעשה נחלקת לכמה סוגי טיפולים המועברים בשיחות עם איש מקצוע, לרוב פסיכולוג קליני.

ישנו הטיפול הפסיכולוגי הרגיל שבו מתמקדים בעברו של המטופל, בתחושותיו וברגשותיו. לדוגמה, תיאוריית "הפסיכולוגיה של העצמי" עוסקת בכך שהפרעות אכילה מקורן ביחסים בעייתיים עם המבוגר האחראי על המטופל, הורה או דמות סמכותית אחרת, כך שההפרעה נוצרה במטרה לזכות בחזרה בתשומת הלב החסרה.

בנוסף, ישנו טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול CBT, אשר עוסק בשינוי מחשבות שליליות ויצירת הרגלים לשגרה בריאה יותר. כאן מתייחסים יותר להווה הקיים של המטופל ולגורמים נוספים המשפיעים על הפרעת האכילה, כמו חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך ונטייה לפרפקציוניזם.

לעיתים אף נשקלים טיפולים פסיכותרפיים אחרים בשילוב אומנות, מגע או תנועה. חשוב להבין שאין "כפתורי קסם" שבלחיצתם מתקבל הטיפול המושלם בהפרעות אכילה, וגם בתוך דרך הטיפול הרגשית ישנם טיפולים שונים המותאמים לפי המטופל ולפי הנסיבות השונות של הופעת ההפרעה אצלו.

טיפול פסיכיאטרי בהפרעות אכילה

טיפול פסיכולוגי יכול להיות יעיל מאוד לאיתור המקור של הפרעת האכילה, אך לעיתים הוא אינו מספק.

מצב של הפרעת אכילה הוא לרוב לא הבעיה היחידה אצל המטופל, וניתן לאתר אצלו קשיים נפשיים הנלווים להפרעה מסוג זה, כמו למשל אובססיביות, פוביות מסוימות, מצבים של חרדה קיצונית, מאניה-דיפרסיה, הפרעות אישיות שונות או דיכאון.

כשהמצב מורכב בצורה כזו, פעמים רבות יישקלו אמצעים נוספים טרם הטיפול הפסיכולוגי או במקביל לו, וכאן נכנס הטיפול הפסיכיאטרי.

הפסיכיאטר יכול לאבחן את הקשיים הנפשיים השונים ולרשום למטופל תרופות שונות שיכולות לסייע לו לאזן את מצבו, להיות מודע יותר לצורך בטיפול בהפרעות אכילה, לשלוט במצבי הרוח וברגשות ולהיות עירני ואופטימי כדי לשתף פעולה באופן מיטבי עם התהליך הפסיכולוגי.

כך, ישנן תרופות פסיכיאטריות שמטרתן להעלות את מצב הרוח, להחזיר את האנרגיה, להשקיט חרדות ולהפחית אובססיה. תרופות אחרות נמצאו כאפקטיביות לטיפול גם בהיבטי הפרעת האכילה כשלעצמה.

לדוגמה, קיימות תרופות שנמצאו יעילות לטיפול בהפרעות אכילה מסוג אכילת יתר כפייתית או בולימיה נרבוזה, משום שהן מעכבות את ספיגת הסרוטונין במוח, כך שהדחף הקיצוני לאכילה מופחת ומתאזן. בהתאם, תרופות אלו מסייעות לירידה במשקל, דבר שעשוי גם הוא לסייע בטיפול בהפרעת אכילה.

עם זאת, חשוב לציין שתרופות פסיכיאטריות במקרים של הפרעת אכילה ומצבים נפשיים הנלווים לה, אינן מומלצות לתקופות ארוכות. תופעות הלוואי עלולות לשבש את התהליך הטיפולי המקיף או ליצור מצב של התמכרות ותלות בתרופות.

טיפול בהפרעות אכילה תמונה

טיפול תזונתי בהפרעת אכילה

כדי להשלים את הטיפול בהפרעת אכילה, לא מספיקות דרכי הטיפול באפיקים הפסיכולוגיים והפסיכיאטריים. כאמור, מדובר בהפרעה פיזית אשר משפיעה באופן הרסני על תאי הגוף, ולכן יש צורך גם במעקב בריאותי שישפיע על רכישת הרגלי תזונה בריאים יותר.

את המעקב התזונתי יש לעשות עם מומחה לטיפול בהפרעות אכילה, לרוב דיאטן או דיאטנית, באמצעות תיעוד קפדני של הארוחות השונות, תדירותן והיקפן.

בהתאם לכל הפרעת אכילה, יש לדאוג לאיזון של התפריט ולשליטה מחודשת בזמני האכילה ובכמות המזון לאורך כל היום.

תוך כדי הפגישות, המעקב התזונתי יכלול גם שקילה חוזרת כדי לראות אם השינוי בהרגלי הצריכה מוביל לתוצאות פיזיות של ממש – ירידה או עליה במשקל – בהתאם להפרעה הרלוונטית.

עבור כל מי שסובל או סובלת מהפרעת אכילה, גם אם לא מאובחנת, מומלץ לקבל ייעוץ מטבולי ממומחה בתחום, כדי לאתר מראש מצבים הרסניים הקשורים באכילה ולנסות ולרסן אותם כדי שלא יתפתחו להפרעה קבועה.

אילו מטרות ניתן להשיג באמצעות תזונאית מומחית לטיפול בהפרעות אכילה?

* פיקוח מתמיד על המצב הבריאותי של המטופל

* בניית תפריט מותאם להפרעת האכילה ואיתור המאכלים שיסייעו למטופל להתמיד בשגרת תזונה בריאה

* רכישת שליטה מחודשת על הרגלי האכילה וחיזוק התחושות החיוביות כלפי מזון

איפה אפשר למצוא טיפול בהפרעת אכילה?

מלבד דרכי הטיפול דרך אנשי מקצוע פרטיים מתחום הפסיכולוגיה הקלינית, הפסיכיאטריה והתזונה, ניתן גם להגיע למרפאות ציבוריות הפרוסות ברחבי הארץ, שם מוצעים טיפולים חינמיים או בעלות כספית סמלית.

הטיפול במרפאה הציבורית לא תמיד יהיה מותאם ומדויק עבור המטופל, ולכן גם מי שקיבלו טיפול בהפרעות אכילה במוסד ציבורי לעיתים מוצאים את עצמם פונים למרכזים פרטיים המשלבים כמה דרכי טיפול ומשיגים תוצאות טובות יותר.

במקרים חמורים של אנורקסיה נרבוזה או בולימיה נרבוזה, עולה הצורך באשפוז (לעיתים בכפייה) של המטופל, כדי להיטיב את מצבו באופן מיידי. קיימות מחלקות אשפוז בבתי החולים השונים ואף במוסדות פסיכיאטריים המותאמים לטיפול בסובלים מהפרעות אכילה במצב חמור, לרוב תוך שמירה על החלוקה בין נוער ובין מבוגרים.

החשיבות בקבלת טיפול בהפרעות אכילה מוקדם ככל האפשר

כמו בכל ההפרעות הנפשיות, ככל שמקדימים בטיפול, כך קל יותר להגיע לתוצאות מיטביות. אך מכיוון שמדובר כאן בהפרעה אשר משלבת גם את הגוף ועלולה לסכן באופן משמעותי את מערכותיו.

בנוסף, להפרעת אכילה יש מרכיב עיקרי של הסתרה, בושה ואשמה. דבר זה מקשה אף יותר על איתור ההפרעה ועל טיפול מוקדם בבעיות אכילה, לפני שההרגלים המסוכנים הופכים לשגרה ומובילים לפגיעה של ממש.

מבחינת אפקט הטיפול בהפרעות אכילה, ככל שמשלבים דרכי טיפול מגוונות ודואגים לאתר את המקורות להפרעה, תוך מציאת הפתרונות הרלוונטיים, יש סיכוי רב יותר להטבה במצב ולחזרה לשגרה בריאה יותר – תוך חיזוק מחודש של הביטחון, יצירת קשרים חברתיים וקיום של איכות חיים נורמטיבית.