אכילה בררנית - ARFID

המידע הרב שתמצאו במדריך זה כולל כל מה שצריך לדעת על אכילה בררנית אצל ילדים או מבוגרים, כולל גורמים, סימפטומים, השלכות והדרכים הטובות ביותר לטפל בהפרעת אכילה סלקטיבית.

אכילה בררנית ARFID איור

מה זה ARFID?

אכילה בררנית, או הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה (ARFID), מאופיינת בסלידה ממזונות רבים בגלל המרקם, הריח, הצורה, הטעם והמראה שלהם. אנשים המתמודדים עם הפרעת אכילה בררנית צורכים מעט מאוד סוגים של מזונות ומציבים מגבלות משמעותיות גם על כמות האכילה. מה שמבדיל בין הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה לבין אנורקסיה נרבוזה, הוא שהסובלים מהפרעת אכילה סלקטיבית אינם בעלי דימוי גוף שלילי ולא עושים זאת בשל דאגה למשקל, לצורה או לגודל גופם.

הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה מתרחשת בקרב ילדים ומבוגרים, אך נפוצה יותר בקרב ילדים. דפוסי אכילה בררניים נפוצים באופן כללי בקרב ילדים, אך לרוב לא מדובר בהפרעת אכילה של-ממש. הפרעת אכילה בררנית גורמת לילדים לצרוך מעט מדי מזון, מה שיכול להוביל לפגיעה בהתפתחות שלהם ולעיכוב הגדילה שלהם מבחינת גובה ומשקל. במבוגרים, הפרעת אכילה זו מובילה לאובדן משקל מסוכן ולפגיעה קשה בתפקוד הגוף.

הפרעת אכילה סלקטיבית מאופיינת גם בחשש מההשלכות האפשריות של צריכת המזונות שמוגדרים כבלתי-רצויים, לרבות צרבות, כאבי בטן, חנק והקאות. אנשים בעלי הפרעת אכילה בררנית מגלים עניין חסר מאוד באכילה, ובמקרים קיצוניים יכולים לבחור לאכול רק מאכל אחד או שניים. ההפרעה נפוצה במיוחד בקרב אנשים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי או בעלי הפרעות נפשיות כמו הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD).

16 תסמינים של הפרעת אכילה בררנית אצל ילדים או מבוגרים

אנורקסיה נרבוזה והפרעת אכילה בררנית חולקות תסמינים רבים. להלן רשימת הסימפטומים של הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה (ARFID) אצל ילדים או מבוגרים:

1. חוסר תיאבון
2. חוסר חשק לאכול
3. אובדן משקל משמעותי ואף הגעה לתת-משקל
4. צריכה של מספר מצומצם מאוד של מזונות
5. דילוג על ארוחות
6. הבעת סלידה ממגוון רחב של מזונות בגלל המראה, הטעם, הצורה, הריח או הטעם שלהם
7. הבעת חשש שמזונות מסוימים יובילו לתחושות גופניות בלתי-נעימות לאחר צריכתם
8. צריכת מאכלים בעלי מרקם מסוים בלבד
9. כאבי בטן
10. עצירות
11. חוסרים תזונתיים, כמו חוסר בברזל והורמוני בלוטת התריס
12. חולשת שרירים
13. מערכת חיסון חלשה
14. תחושת קור באזורים שונים בגוף
15. רגליים נפוחות
16. ציפורניים, שיער ועור יבשים

מתי בררנות באוכל אצל ילדים נחשבת להפרעת אכילה סלקטיבית?

בעוד ילדים רבים מגלים דפוסי אכילה מעט מוזרים או בלתי-הגיוניים, הפרעת אכילה בררנית (ARFID) היא יותר מאשר בררנות באוכל גרידא. ההפרעה מתחילה בדרך כלל בשנות הילדות הראשונות ומאופיינת בכך שהילד שוכח לאכול, מתמלא מהר, מדווח שהוא שבע כשמגיע הזמן לאכול, אוכל מעט מאוד, מסכים לאכול רק מזונות מסוימים ומסרב לאכול מאכלים רבים בגלל המאפיינים החושיים שלהם, ובפרט בשל המרקם שלהם.

ילדים עשויים לסרב לאכול קבוצה שלמה של מזונות, כמו ירקות או בשר. הם עשויים להסכים לאכול מזונות בעלי צבע מסוים או לא לאכול מזונות בעלי צבע מסוים. לחילופין גם הטמפרטורה של המזון בעלת משמעות וגם המרקם, והם יכולים להסכים לאכול רק מאכלים חמים או רק מאכלים פריכים. כתוצאה מכך הם סובלים ממחסור תזונתי וממחסור בנוטריינטים מסוימים.

הפרעת אכילה סלקטיבית לא נובעת בשל דימוי גוף שלילי והפרעות בדימוי הגוף. ילדים הסובלים מהפרעת אכילה נמנעת ומגבילה מביעים חשש ממאכלים מסוימים ומהשלכותיה של האכילה, כמו תחושת מלאות, תחושת מחנק וצורך אפשרי להקיא. ילדים בעלי אכילה בררנית חווים פגיעה בגדילה ובהתפתחות הגופנית שלהם, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מגון סוגי הפרעות אכילה בעתיד ולרוב גם נמנעים מהשתתפות בסיטואציות חברתיות שמערבות אכילה.

אכילה בררנית ARFID תמונה

כיצד מתבצע טיפול בהפרעת אכילה בררנית בישראל?

טיפול באכילה בררנית (ARFID) אצל ילדים או מבוגרים מבוסס על טיפול רגשי וטיפול תזונתי. כשמדובר בהפרעת אכילה נמנעת ומגבילה בקרב ילדים וילדים בגיל הרך, חשוב לשלב גם הדרכת הורים. להלן מידע מפורט יותר אודות דרכי הטיפול בהפרעה זו:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול CBT יעיל במיוחד כשמדובר בהפרעות חרדה, הפרעות דיכאון, הפרעות אכילה והתמכרויות, לכן יעיל גם בטיפול באכילה בררנית. הטיפול יאתר נקודות מבט, פרשנויות אישיות ודפוסי חשיבה מזיקים ומעוותים בקרב המטופל, הנקראים הטיות קוגניטיביות, ומובילים בתורם להתפתחות דפוסי אכילה מזיקים. לאחר איתור הדפוסים הבעייתיים, הטיפול יקנה למטופל דפוסים חדשים ופרודוקטיביים, ויעניק לו כלים להתמודד עם רגשות שליליים ומצוקה רגשית. כל זאת במטרה לאפשר לו לצרוך מגוון של מזונות, לא לפחד ממזונות או מהשלכותיהם, לא להימנע מצריכה של מזונות מסוימים ולא להגביל את עצמו באופן פוגעני ומסוכן.

טיפול תזונתי – אנשים בעלי אכילה סלקטיבית סובלים ממחסור תזונתי ניכר, ובפרט מחסור של ויטמינים ומינרלים. מסיבה זאת, חשוב להתאים להם תפריט שיעניק להם את כל הערכים התזונתיים להם הם זקוקים, כך שגופם יוכל לתפקד היטב והם לא יסבלו מבעיות בריאותיות, וכשמדובר בילדים – לא יפגעו ההתפתחות או קצב הגדילה שלהם.

הדרכת הורים – הפרעת אכילה בררנית בגיל הרך או בקרב ילדים מצריכה גם הדרכת הורים. מדריכת הורים תדריך אותם כיצד להתמודד עם החששות והחרדות של ילדם, וכיצד לעזור לו להתגבר עליהם, כך שיוכל לפתח הרגלי אכילה בריאים, ויקבל את כל הערכים התזונתיים להם הוא זקוק. בכל מפגש ישתתף לפחות אחד משני ההורים, עם עדיפות ברורה לכך ששניהם ישתתפו.

5 עצות וטיפים להורים לילדים עם הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה (ARFID)

הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה מפחידה את ההורים ומטרידה אותם. כל הורה רוצה שהילד שלו יאכל מספיק ומספיק מגוון – ויתפתח ויגדל כראוי וכמצופה ממנו ובהתאם לגילו. אם ילדכם מתמודד עם הפרעת אכילה בררנית (ARFID), נסו ליישם את הטיפים הבאים:

1. שמשו דוגמא לילדים. כדאי שתאכלו מגוון רחב של מזונות, כך שילדכם יוכל ללמוד מכם, ויראה במו עיניו שאין סכנה בצריכת מזונות שונים.

2. עדיף לשלב בכל ארוחה מזונות שהילד מכיר, אוהב ומוכן לאכול, ומזונות שהוא איננו מכיר – ואתם רוצים שהוא יכיר. כך לא ייווצר מצב שבו כל הארוחה כוללת רק מאכלים שמפחידים אותו.

3. כדאי ליצור שגרה מובנית ומסודרת בכל הקשור לזמני הארוחה ולהרגלי הארוחה, כמו למשל מבחינת מיקום הארוחה ומבחינת האנשים המשתתפים בה.

4. כדאי לאכול כמה שיותר פעמים כמשפחה. אכילה משפחתית מספקת אפשרויות לחיזוק הקשר עם הילד ולשימוש כמודל חיובי לחיקוי עבורו. בנוסף, כך יכולה המשפחה להשגיח על הרגלי האכילה שלו.

5. כאשר אתם מכינים את הארוחה, כדאי שגם הילד ישתתף בהכנתה ובבישולה. כך תוכלו גם לחזק את הקשר שלכם איתו וגם להגדיל את הסיכוי שהוא אכן יטעם את מה שהוא היה שותף להכנתו. כאשר הוא מכין את האוכל, הוא עשוי שלא לחשוש מלאכול אותו, וסביר להניח שירצה לכל הפחות לטעום את מה שעמל בעצמו על הכנתו, ולא הוגש לו מבלי שתהיה לו יד בדבר.

האם אכילה בררנית פוגעת בגדילה ובהתפתחות של ילדים?

הפרעת אכילה בררנית (ARFID) מתחילה לרוב בגיל הילדות, ונפוצה בעיקר בקרב ילדים וילדים בעלי צרכים מיוחדים, אך יכולה להופיע גם אצל אנשים בוגרים יותר. היא מאופיינת בחשש מאכילה של מזונות מסוימים וצריכה של מזונות מסוימים בלבד, שעונים על קריטריונים מסוימים של מרקם, צבע, ריח, צורה ומאפיינים חושיים אחרים.

הפרעת אכילה סלקטיבית פוגעת מאוד בבריאות וכשהיא מופיעה אצל ילדים, היא פוגעת באופן ממשי בגדילה ובהתפתחות שלהם. ילדים עם הפרעת אכילה נמנעת ומגבילה נמצאים בסיכון מוגבר להתמודד עם הפרעות אכילה שונות בגיל ההתבגרות. אם ילדכם מגלה סימנים של אכילה בררנית באופן בלתי-רגיל ובלתי-הגיוני, חשוב לפנות לאבחון ולטיפול רגשי ותזונתי, כך שהוא יאכל כמו שצריך ויוכל להתפתח באופן בריא ואידיאלי.